izaaabelle

ABANIK BAR

Kategori: Allmänt

På fredagen fyllde min fina Oskar hela 30 år och det ville vi fira genom att äta på något fint och gott ställe. Som dom planerande människor vi är hade vi självklart inte bokat något bord någonstans under hela helgen, trots att vi förstod att det skulle kunna vara uppbokat på vissa populära ställen. En dag som denna önskade vi dessutom att få äta på TripAdvisors topprestaurang i Barcelona, Abanik Bar, vilket vi såklart kom på bara några timmar innan. 😅

Efter några misslyckanden att få få kontakt med dom både per telefon och olika bokningssidor så skickade jag iväg ett meddelande på Facebook utan några större förhoppningar. Ungefär en timme senare, när vi redan börjar kolla på eventuella ersättare, kom ett positivt svar där vi fick veta att dom hade reserverat ett bord till oss. 👏

Lyckliga och lite salongsberusade tog vi sedan en taxi dit för att få avnjuta fantastisk god tapas. Vi var inte snåla och beställde in precis allting vi ville ha vilket resulterade i sju små tapasrätter, varav tre likadana (laxtartaren var to die for) och ett par drinkar.

Abanik Bar var verkligen så gott och hade välbalanserade och proffsiga rätter. Stället förtjänar absolut nr ett på TripAdvisor. Den här baren kan jag varmt rekommendera och vi fick betala ungefär 100 € för hela kalaset.

Personalen var riktigt trevliga och vi fick under kvällens gång veta att just facebookmeddelande var det enklaste sättet att boka på. ✌️

Påväg hem

Kategori: Allmänt

Heej på er. Då var vi tillbaka på svensk mark och vi sitter i skrivande stund och väntar på flyget till Luleå. Som det ser ut nu är det ungefär 30 minuter sent så det dröjer innan vi är hemma på byn. 😊

Maxmat till middag 🙈

HOP ON HOP OFF

Kategori: Allmänt

Heej på er. Vi har det så himla bra här borta och jag kommer nog inte uppdatera så frekvent som jag först tänkt. Jag skriver litegrann och sen får jag skriva lite mer ingående när jag kommer hem.

Igår var vi först och käkade på McDonalds innan vi sen köpte biljetter till Barcelonas hop on hop off bussar. Jag brukar inte vara så mycket för såna då det oftast är en turistfälla, men nu hade jag hört från flera och från nätet att det skulle vara värt det. För 29 euro fick vi åka en hel dag med två olika linjer och jag tycker definitivt att der var värt det. Vi såg massor med fina byggnader och nu fick vi en liten överblick över staden. Jag fick dessutom lära mig en hel del om staden då vi fick hörlurar på bussen och det fanns möjlighet att lyssna på en guide på sitt eget språk. ✌️

Det var nästan lite väl varmt att ha på sig jacka mitt på dagen ☀️

Bussarna startade från Placa de Catalunya och där fanns det ett stort torg med galet mycket duvor. Jag har nog aldrig sett så många duvor på samma ställe, lite coolt faktiskt.

Här kommer lite bilder från bussturen, vi såg så mycket fint men det är ecmxtra svårt att fånga allt på bild från bussen.

Lyxlunch på McDonalds 😂 Till middag blev det något mycket godare och lyxigare. Tänkte berätta mer om det sen 😁

Vi vakande för en liten stund sen och ska strax ut och käka lite frukost innan vi tänkte fara och titta på La Sagrada Familia 😎

Hello 👋

Kategori: Allmänt

Godmorgon från ett soligt Barcelona. Vi vaknade för en liten stund sen och jag har precis gjort mig i ordning. Nu väntar jag bara på att Oskar ska bli klar och sen ska vi ut och hitta något gott att äta till frukost.

Hotellrummet är väldigt fint och sängarna väldigt sköna. Nu återstår det bara att se hur bra läget är ✌️

Nästan framme

Kategori: Allmänt

Då var vi äntligen framme i Barcelona efter en lång och lite försenad flygresa hit. Nu står vi och väntar på våra väskor som vi ändå fick "checka in" på grund av platsbrist i planet. Vi som kände oss så smidiga med endast handbagage hehe.

Vi tar nog en taxi in till stan då det inte verkar vara så jättelångt från flygplatsen. ✌️✌️

Arlanda

Kategori: Allmänt

Heej, nu sitter vi på O'learys och väntar på mat nu innan planet mot Barcelona lyfter. Idag har vi meat strosat runt i Stockholm och gått i lite butiker. 😁

Till lunch var jag så hungrig och vi gick inte långt från tcentralen för att käka. Vapiano, alltid ett säkert kort. Jag käkade pasta och Oskar pizza 🍕

Efter lunchen gick vi mot gamla stan och sen över till söder. Oskar ville få till en butik som säljer massa olika drickor, Soda Nation. Där fanns det massor med roliga drickor och vi köpte med oss 4 olika ✌️

Favoriten blev den med hjortron och granatäpple.

Nu fick vi precis in maten 😁

Cheesecake

Kategori: Allmänt

Juste jag glömde ju visa min fina pepparkaks-cheesecake som jag gjorde förra helgen. Den var rätt enkel att göra och blev faktiskt riktigt god. Den smakade inte jättemycket pepparkaka efter den varit i ugnen så nästa gång provar jag nog göra en frusen cheesecake.

Liten och söt och räckte till 4 portioner, alldeles lagomt för mig som annars lätt äter en hel form ✌️

Jag sitter och har precis ätit lunch på jobbet. 4,5 timmar kvar tills jag tar helg och den här dagen har gått så segt. Helst hade jag slutat tidigt idag och gått hem redan nu. Den här veckan har bara bestått av två jobbdagar men den har gått så segt. Blir det så för er också när ni ska vara lediga? Att veckan innan en semester känns som den längsta ever?

Imorgon på förmiddagen tar vi flyget till Stockholm och stannar där ett par timmar innan vi åker vidare mot Barcelona och jag är så taggad. Känner mig faktiskt lite pirrig och jag ser verkligen fram emot en romantiskt weekend med min babe. 😍😍

Koh Samet

Kategori: Allmänt

Heej på er. Här kommer en supersen uppdatering från min och Oskars Thailandsresa. Här tänkt göra det här såå länge nu men den har bara inte blivit av. Har kollat lite bilder nu och här kommer bilder och text från Koh Samet där vi stannade i 4 nätter.

Vi hade bokat ett hotell (Pandora hotel) som vi trodde skulle vara ganska nära centrum och strand men det visade sig ligga en liten bit ut. Det gick absolut att promenera till och från centrum och det tog kanske 20-25 minuter. Vi var dock rätt lata och därför blev det mest taxi för våran del. 👏 Utöver det så var hotellet helt okej. Det fanns en bar som serverade både drinkar och lite lättare måltider. Det fanns två pooler och en av dom hade ett riktigt coolt fönster som vi tog lite foton vid. Rummen som mer var som en liten lägenhet hade två stycken rum och en toalett och var faktiskt väldigt rymliga 😊

Själva ön är ganska smal och lång och har rätt många stränder, speciellt på ena sidan. Vi kände direkt vi kom dit att vi ville se så mycket som möjligt och kanske fara till nya stränder varje dag. 🏖

Den största och kanske mest populära stranden Sai Kaew Beach var väldigt lång och fin och hade riktigt härlig sand. Det var väldigt mycket folk och restaurager och små butiker längs hela stranden. Vi var inte här så mycket just för att det var så mycket folk. Den dagen vi var där var det väldigt stora vågor och riktigt roligt att bada. När vi hoppade med vågorna såg man till och med en del lite större fiskar i vågorna. Riktigt coolt faktiskt ✌️
På Sai kaews början finns det en väldigt fin staty av en sjöjungfru som håller en bebis. 😊
Min favoritbild på Oskar från den här resan <3<3
Fried egg och fried rice var en favorit för oss båda.

På Ao Phi hängde vi en stund när vi hade promenerat tillbaka från en annan strand lite längre bort. Den här stranden var väldigt mysig och det var ganska lungt när vi var där. Vattnet på Koh Samet är väldigt fint och någorlunda klart. Det fanns ett par restauranger här och vi käkade på en av dom. Väldigt turistig mat men så var det på en hel del ställen här på ön. Var inte riktigt så aktiv med kameran här i slutet av resan som jag önskar att jag hade varit.
Ao Wai var en strand som låg riktigt långt ifrån vårt hotell. Vi tog taxi dit från centrum och stranden var väldigt fin. Den var inte särskilt stor och vi behövde inte alls trängas med en massa andra saker. Sanden var mjuk och fin och vattnet hyfsat klart. Det fanns toaletter och ett fåtal restauranger. Vi käkade på ett väldigt mysigt ställe och träffade på en riktigt söt kisse.

En av dagarna åkte vi iväg på en båttur som skulle ta oss på 3 olika ställen. Det var en speedboat med nästan bara japaner/kineser och det var nog den värsta båtturen under hela min tid på Thailand. Chauffören körde så snabbt att det kändes som att vi skulle flyga av, inte ok. 😱

På första stoppen stannade vi vid en liten klippiga ö där vattnet var klart och fint. Vi hoppade i med cyklop och fick se ett par fiskar och lite klippor innan det var dags att bege sig till nästa ställe.

Ställe nummer två var en större ö där vi först fick klättra upp på brant stig som tog oss till en mysig liten holme med lite skog och en stor strand. Vi hoppade aldrig i vattnet men det var väldigt fint och härligt. Här blev vi också bjudna på lite frukt. Fast vi vet dock inte om det var till oss eller till ett annat gäng som också var där hehe 😅😅
På tredje och sista stället åkte vi till andra sidan koh Samet och stannade en bit ut. Här fick vi hoppa från båten och snorkla. Jag snorklade bara litegrann sen satt jag i båten och åt frukt. Nackdelen med det här stället var att det luktade så mycket bränd plast. Jag är rätt känslig mot starka illaluktande dofter och fick sitta och andas i handduken. Efter turen fick vi höra att dom bränner sopor på ön varje vecka. Det var rätt mycket sopor på hela ön trots att koh Samet är ett naturreservat och man betalar lite extra för att kliva av på ön. Men så var det lite överallt i Thailand, fint på stränderna där turisterna vistas och mycket sopror runt omkring. Väldigt tråkigt att alla inte plockar bort efter sig.

Två av dagarna blev vi sugna på pizza och käkade på ett ställe som hette perfect dough. Riktig god pizza efter allt thaimat.
Här gick vi all in på thaimat. Vi beställde in ett flertal väldigt goda rätter på Banan Bar :)
Till  Baan Ploy Sea gick vi en kväll när både jag och Oskar hade druckit ett par drinkar. Jag beställde massor mewd mat och orkade knappt äta upp från en tallrik. Gott var det i alla fall och vi hade väldigt roligt. :D

Maten på ön var ganska så bra och vi åt på ett par olika ställen. På nästan alla ställen vi var på kollade vi efter ställen att äta och bo på på TripAdvisor.

Koh Samet var en väldigt mysig och turistig ö och vi hade det väldigt bra här. Vi hyrde moppe från hotellet en dag men efter att ha försökt köra lite på extremt smala och slingriga vägar med stora bilar som körde i 190 ville vi inge mer. Vi hade också hunnit läsa en hel del på internet om att hyra moppe i Thiland och insåg att det är rätt enkelt att bli lurad. Så det blev som sagt mest promenader och taxi för oss. Koh Samet är helt klart värt ett besök men inte mer än så. :)

SUNDAY

Kategori: Allmänt

Godmorgon på er. Så himla mysigt att få vakna upp till ett vitt Älvsbyn. Snön bara vräker ner och det blir så ljust och fint. Jag hoppas verkligen att den här snön ligger kvar och att vi får skippa slaskiga och isiga gator 😃❄

Idag jobbar jag och jag ska alldeles strax sätta mig och käka lite lunch. Halva dagen har gått och det känns alltid så bra efteråt en jobbsöndag. Efter jobbet ska jag hem och laga lite korvstroganoff till mig och Oskar och sen kanske göra lite mugcake.
I fredags släpptes the Sims hund och katter och ikväll hade jag tänkt köpa det och sätta mig ner och spela. Kan aldrig få nog av the Sims, alltid lika roligt!😍 Jag är dessutom ledig imorgon så då lär det bli en hel del spelande 👼

Igår drog vi i vanlig ordning till Luleå hehe. Det är så roligt att vi egentligen aldrig under veckan har bestämt eller pratar om att vi ska åka till Luleå, men när vi väl vaknar på lördagmorgon så är det alltid nån av som som bara "ska vi kanske åka till Luleå idag?" varpå den andra oftast svara "ja men det kan vi ju göra" 😂
Den här gången följde Tintin, Filip och My också med och vi gick på stan en stund innan vi sen åkte till storheden. Det blev inte så mycket shopping för någon av oss men det var trevligt att bara hitta på något och äta lite gott. Sushi för mig och Oskar och hamburgare för dom andra. 😊

Min sötnos som hittade sig en ny favoritjacka 😂

PARMIDDAG

Kategori: Allmänt

För ungefär en vecka sen började jag planera en onsdagsmiddag som skulle ske hemma hos mig och igårkväll ägde den äntligen rum. Jag har varit så stressad och nervös över vad jag skulle laga i flera dagar. Jag har googlat, funderat och frågat mig runt efter något gott, lite lyxigare, men inte allt för avancerat. I måndags på jobbet frågade en så snäll kollega om jag ville ha en bit älgkött och berättade precis hur jag skulle göra för att få det riktigt gott. Jag sa ja och tisdag tog jag hem köttet och började förbereda allt och igår var jag så nervös att det inte skulle bli bra...

Det blev så himla bra, både köttet och efterrätten som bestod av pannacotta med hjortronsylt. Våra gäster, Rebecka och Erik, verkade tycka om det och det kändes så bra. När vi hade käkat middag spelade vi yatzy och jag blev så fnittrig. Jag tror att der var all nervositet som släppte och tillfredsställelsen som gjorde att jag nästan kände mig full haha. Hela kvällen blev väldigt lyckad och jag tycker det är så roligt att hitta på såna här saker och vi har alltid så roligt med Rebecka och Erik 😃

Förberedelserna och slutresultatet. Köttet tillagades i en stekpåse tillsammans med både morötter och champinjoner 😋

Hahah vi satt och skrattade så mycket åt alla roliga bilder vi lyckades ta 😂😂

FREDAGSMYS

Kategori: Allmänt

Heej på er! Äntligen fredag(!!) och jag har precis satt mig ner i soffan och väntar på att potatisen i ugnen ska bli klar. Det är ju såå gott med klyftpotatis i ugn, passar till allt tycker jag, men den här gången ska jag bara äta det som det är med lite sallad och kebabsås :D

Veckan har varit bra och gått ganska snabbt, igår var jag och Sofie till Vidsel och hälsade på en kompis och hennes bebis (som redan är 6 månader). Altid lika mysigt med lite bebismys även fast jag mest umgicks med hennes katter och hunden hehe. Annars har jag inte gjort så mycket i veckan. Oskar jobbar eftermiddag så vi har gått om varandra och inte hunnit ses så mycket. Så ikväll när han slutar och i helgen ska vi ta igen lite tid och se ikapp lite serier vi tittar på. Jordskott bland annat och sen tänkte vi börja se säsong två på Stranger things, första säsongen var riktigt bra enligt mig. Jag har provat baka en pepparkakscheesecake nu efter jobbet så jag hoppas att den lever upp till mina förväntningar. Har gått och längtat efter den hela veckan haha. Återkommer med en recension sen :D

Men nu ska jag titta på lite youtube och sen kanske vila en liten stund. Vi hörs :)

Kolla vilken gullig liten ljuslyckta jag köpte i veckan, den får stå brevid min tråkiga orkidé än så länge. :)