Izabelle Nilsson

Central World & 4D Bio

Mina första upplevelser här i Bangkok är att det är mycket trafik, mycket människor och mycket människor som varken förstår eller kan prata engelska. Trots detta har vi ändå haft en trevlig dag här i Bangkok, hittills tycker jag att det är en mysig stad med glada människor även fast vi inte riktigt förstår varandra.

När vi skulle fara från hotellet till en av shoppinggalleriorna fick vi tips om att ta taxi boat. Det var så smidigt, en stor båt som gick bara en bit från vårat hotell på floden som slingrar sig genom Bangkok. Det tog ungefär 15 min från vårt hotell till Central Word och med taxi tog det cirkus 40 min. Dessutom kostade det bara 5 kronor för både mig och Sofie. Sjukt värt!

Vi har hängt på Central World hela dagen. Vi har kollat i en hel del affärer, handlat litegrann,   ätit finaste kulglassen någonsin. (Lägger upp bilder imorgon när jag har bättre internet)
Att hitta ett shushiställe i denna enorma galleria var dock ett omöjligt projekt för oss två och det resulterade i snabbmat istället. När vi käkat klart och gått bara en liten bit hittade vi två stycken på samma ställe, haha så typiskt.

Innan vi skulle dra till hotellet kom vi på den smarta idén att gå på 4D bio och det var så sjukt coolt. Hela biosalongen interagerade med filmen på olika sätt. Stolarna som vi satt i rörde sig fram och tillbaka, den blåste luft i ansiktet och på benen, det var typ massagepinnar i stolen som trycktes upp ibland och det regnade ner fukt och rök från taket ibland. Vi började titta på "Resident evil, the last chapter" och såg ungefär i 40-50 minuter. Tyvärr så var ljudet alldeles för högt och det gjorde alldeles för ont i öronen, trots att vi sa till så ändrade dom ingenting. Så vi bestämde oss tillslut att gå därifrån. Nästa gång ska jag ta med öronproppar. Jag är ändå glad att vi provade för det var verkligen en upplevelse.

Ikväll är det min och Sofies sista kväll tillsammans här i Thailand. Hon åker nämligen hem till Sverige imorgonbitti. Jag är så glad att vi åkte tillsammans och att vi ändå fick en hel månad med varandra. Det är ju helt otroligt att vi faktiskt tog oss iväg haha. Det blir tråkigt att hon åker hem men som tur är så behöver jag inte vara ensam länge. På söndag kommer Oskar och möter upp mig och spenderar 3 veckor med mig innan vi sen åker hem tillsammans. Det ser jag verkligen fram emot!

Hello Bangkok

Åh vilken lättnad jag kände nu när vi landade på flygplatsen här i Bangkok. Jag fick nämligen 30 dagar direkt i mitt pass. Det vanligaste är nämligen att man får 15 dagar när man redan fått 30 dagar en gång (vilket jag fick när vi först kom hit). Nu slipper jag åka in till migrationsverket här i Bangkok och ansöka om 30 nya dagar för nu får jag nämligen stanna hela februari. Det känns så jävla skönt, har gått och oroat mig över just det ändå sen jag bestämde mig för att stanna längre i Thailand.  Jag vet ju att jag hade klarat av att fixa det, men var ändå så orolig för det var så många småsaker runt omkring som också behövde fixas. Nu kan jag andas ut och bara njuta av mina dagar här i Bangkok.

Jag och Sofie sitter i skrivande stund i taxin påväg till vårat hotell. (Publicerar när jag kommit fram hehe) När vi kommer fram ska vi beställa något att äta, vi hann knappt äta något imorse då vi fick stressa till flygplatsen i KL så nu är vi rejält hungriga. Efter det hade tänkt bege oss mot Siam, ett område här i Bangkok som erbjuder en hel del shopping och andra roliga saker.

Dining in the dark 👌

Vilken dag det här har varit. Kuala Lumpur har verkligen varit top notch! Jag önskar att vi hade haft några till nätter här, kommer lätt tillbaka hit.

Redan innan vi kom hit hade vi bestämt oss för att fara till Pavilion KL och shoppa lite. Det är en riktigt stor galleria med massor av välkända märken. När vi kom dit var entrén och delen innanför entrén pyntad med massor av kinesiska saker. Japanska körsbärsträd,japanska lyktor, en stor drake som hängde i taket och små stånd där det såldes kinesiska saker. Det var verkligen superfint. Vi skulle ha ungefär 2,5 timme på oss innan vi skulle och äta på en spännande restaurang som jag snart ska berätta mer om. Det enda vi visste att vi ville till var Victoria Secrets, men innan vi lyckades hitta dit hamnade vi på forever 21 där vi fyndade en del del fina saker. Väl inne på VS var det rea på massor av trosor så både jag och Sofie fick med oss ett par stycken.

Kl 20:00 hade vi bokat bord på en restaurang som heter "Dining in the dark". Vi hittade den på TripAdvisor där den låg på plats nummer 1 av alla restauranger i Kuala Lumpur. Det speciella med den här restaurangen är att du äter i totalt mörker. Det innebär alltså att du inte heller vet vad det är du äter.
När vi först kom dit blev vi serverade en uppfriskande välkomstdrink samtidigt som spelreglerna förklarades. När vi druckit upp den fick vi följa med till en dörr där allt skulle börja. När dörren öppnades möttes vi av vår servitör Marcus som skulle hjälpa oss och berätta allt under vår middag. Han tog med oss in i det kolsvarta rummet och hjälpte oss till vårt bord. Jag tyckte först att det var lite läskigt. Det kändes lite som spökhuset på gröna lund, men när vi fått första maten kändes det direkt bättre. Vi blev serverade totalt 14 olika smårätter och det var helt fantastiskt. Det var så kul att försöka gissa vad det var och verkligen känna smakerna på ett helt nytt sätt. Efter middagen när vi fått komma ut i ljuset fick vi sätta oss ner och utvärdera kvällen och skriva ner lite gissningar. Efter det fick vi se menyn och vi hade inte rätt på mycket haha. Det här är verkligen en upplevelse som alla som vågar borde prova. Jag är så glad att vi hittade hit!

Efter middagen ville vi ta en bild med Pretona Twin Towers då det är en av de populäraste sevärdheterna här i KL. Men tyvärr så öste regnet ner så vi bestämde oss för att dra till en skybar och se tornen därifrån istället. Sagt och gjort. Där tog vi oss en drink och fotade lite innan vi drog tillbaka till hotellet. Nu ska jag strax hoppa i duschen och sen ska vi sova. Imorgon måste vi stiga upp redan kl 06:30 om vi ska hinna med flyget till Bangkok.