izaaabelle

Mot Koh Samet

Kategori: Allmänt

Godmorgon! Vi har precis packat klart våra grejer och ska strax gå ner till receptionen och checka ut. Idag bär det av till Koh Samet där vi ska stanna i 4 eller 5 nätter, kommer inte riktigt ihåg.

Vi har haft det jättebra här i Mae Phim och hotellet är ett av dom bättre jag bott på här i Thailand. Det har varit lugnt och skönt här i jämförelse med många andra ställen jag varit på. Jag skulle lätt kunna tänka mig att komma tillbaka hit och bo på samma ställe.

Jag är ändå glad att vi valt att inte bara stanna på ett ställe för jag tycker det är så himla roligt att se nya ställen. Det känns ju lite roligare att ha sett lite mer och kanske hitta ett favoritställe som man kan resa till senare i livet.

Coca Cola Beach

Kategori: Allmänt

Heej på er! Vi har precis kommit tillbaka från stranden där vi hängt större delen av dagen. Idag promenerade vi till en strand som heter Coca Cola Beach och som ligger ungefär 3 km härifrån. Oskars mamma och syster hade varit där förra året och rekommenderade den. Stranden var väldigt lång och fin och det var inte alls mycket folk. Vi hängde i ena kanten av stranden där det fanns både mat och solstolar, riktigt mysigt. Idag var det väldigt stora vågor så det var riktigt skojigt att bada.

Igår gick vi och badade precis nedanför hotellet och det var nästan bara vi som badade. Vattnet var riktigt skönt men efter efter en stund kände båda två att det började sticka på kroppen. Vi insåg ganska snabbt att det var maneter och säkert därför många som hängde vid poolen. Det här är andra gången jag "bränner" mig på maneter här i Thailand. Lite läskigt faktiskt, tur att jag inte stött på några större. Efter det gick vi upp och badade i poolen istället och det var kul det också.

Grandblue resort

Kategori: Allmänt

Nu är vi framme i Mae Phim och vi har precis satt oss i en restaurang bredvid hotellet och beställt lite mat. Hotellet här är superfint och ligger precis vid havet. Vad vi hunnit se hittills verkar det inte vara alltför mycket turister på stränderna här och det känns väldigt bra. Även fast det var väldigt fint på Koh Larn så var det nästan lite väl mycket människor på stränderna. Det var dessutom väldigt mycket vattenskotrar så det fanns "inhägnat" område i vattnet där man fick simma. Här har jag inte sett en enda vattenskoter och det verkar gå att simma överallt. Det känns bra att vi har åkt hit!

Här ska vi stanna i 2 nätter innan vi sen åker vidare mot Koh Samet.

Koh Larn

Kategori: Allmänt

Godmorgon på er. Vi sitter precis och äter den sist frukosten här i Koh Larn. Snart åker vi vidare mot Mae Phim.

Vi har haft det väldigt bra här på Koh Larn. Vädret har varit på topp och vi har mest solat och badat. Promenerat har vi också hunnit göra väldigt mycket då vi har gått till alla stränder här på ön. Nästan alla stränder har varit fina här och jag är glad att vi har hunnit se så mycket.

Jag berättar mer om Koh Larn lite senare. Nu ska jag fortsätta

Street food

Kategori: Allmänt

Heej på er. Det har blivit lite dålig uppdatering dom senaste dagarna här, har helt enkelt inte tagit mig tid.

Vi har haft tre jättebra dagar här i Bangkok och idag är det dags att ge sig av. Vi åker till en ö som heter Ko Lan/Larn som inte ligger så långt härifrån. Jag tror resan kommer ta 3-4 timmar och jag ser verkligen fram emot att komma till havet och stranden nu efter rätt så många dagar i storstan.

Både jag och Oskar har sedan en tid tillbaka kikat rätt mycket på en youtuber som heter Mark Wiens. Det är en kille som bor här i Bangkok och som bokstavligen talat älskar thaimat. I hans videor åker han till olika ställen runt om i Bangkok och provar Street food och man blir så sugen på allt han provar. Så under de här dagarna har vi mest åkt runt till olika ställen och provat mat som han tipsat om och mat som legat högt upp på TripAdvisor. Det har verkligen varit jätteroligt och vi har smakat både väldigt god och mindre god mat.

Igår till lunch åkte vi till ett ställe som heter Ama och som ligger precis vid wat po. Det tog ett tag att ta sig dit då vi först blev lurade av en taxichaufför som körde oss till en pir där vi skulle kunna ta båt för 2000 bath istället för taxi som kostar cirka 100 bath. Efter det provade vi uber och det var så himla smidigt så nu har vi bara kört på det.
Nästan all mat på Ama var slut då vi kom precis innan stägning men vi kunde beställa in "fried noodles with chicken". Det var verkligen supersmarrigt. Top fem godaste thaimaten jag ätit sen jag kom hit.

På kvällen åt vi sen den absolut godaste thaimaten hittills. Soei heter ställer vi åt på och det är Mark Wiens favoritställe. Vi beställde in tre rätter. "Kaem pla too tod" friterade makrillhuvuden med rostad vitlök på, något jag aldrig trodde jag skulle äta men som var såå sjukt gott. Typ makrillchips. "Yam kai dao" friterad thaiäggsallad som också var så sjukt god. Den tredje rätten hette "boo neem pad pongari" som var någon slags mjuk krabba i currysås. Den var också riktigt god!

Det är verkligen så roligt att prova nya maträtter, lite läskigt men spännande.

Det blir tyvärr inga bilder nu då mitt internet inte är nog snabb.

Suvarnabhumi Airport

Kategori: Allmänt

Godmorgon. För en liten stund sen kom jag fram till flygplatsen och nu sitter jag och sipprar på en blended juice från Starbucks. Resan hit gick både smidigare och snabbare än tänkt så nu har jag en timme på mig innan Oskar kommer. Det känns ändå bättre att vara i tid än i otid. Gillar verkligen inte att behöva stressa.

Soluppgången från skytrain 👌

Min Lördag

Kategori: Allmänt

Idag var ju tanken att jag skulle strosa omkring på Pratunam market och visst har jag gjort det, men inte särskilt länge. Marknaden visade sig vara ungefär 10 minuters promenad härifrån och den var väldigt lätt att hitta. Det jag tyckte var lite tråkigt med just den här marknaden var att den vart helt inomhus, det gjorde att jag inte riktigt fick någon "marknadskänsla". Det var väldigt smala "gångar" där inne och extremt mycket folk, det gjorde det svårt att ta sig fram och jag blev faktiskt lite obekväm. Brukar inte bli det av mycket folk annars, så jag var bar där i kanske 20 minuter, kikade på lite grejer och sen var jag nöjd.

Jag bestämde mig istället för att dra till Siam och central world, tänkte att jag skulle köpa lite presenter till mina nära och kära. Påväg dit gick jag även förbi och kikade vart jag och Oskar ska bo, det visade sig vara 5 minuter från mitt nuvarande hotell. Perfekt.

Igår när jag satt i taxin påväg hem från Wat Po lyckades jag glömma mina dyra solbrillor med styrka i taxin. 😭Höll dom i handen under hela resan och i slutet råkade jag somna till och då måste jag ha tappat dom. För när jag blev väckt av taxichauffören skyndade jag mig bara ut och kollade att jag hade plånbok och mobil. Så idag fick mitt mission bli att hitta ett par nya och det gjorde jag på forever 21. Blev riktigt nöjd.

Just nu ligger jag i sängen och lyssnar på musik.  Ska vara vaken ett tag till, klockan är bara 10 här än. Har plöjt igenom massor med olika Youtube-avsnitt under den här resan, bland annat Therese Lindgren. Jag tycker verkligen hon är inspirerande och gör intressanta videor.

Imorgon är det min sista dag själv här i Bangkok och jag har faktiskt ingen aning vad jag ska göra. Ska försöka googla lite ikväll och bli lite inspirerad. Hade!

Friday

The river, Bangkok Yai

Kategori: Allmänt

Godmorgon på er. Klockan är ungefär 11 här och jag sitter på hotellets restaurang och väntar på frukost/lunch, tänker att det är en bra idé att äta här innan jag går ut. Igår var jag nämligen jättedålig på att äta och jag tror det bidrog lite till mitt senare mående.

Idag hade jag tänkt åka till Pratunam market och enligt Google maps ligger det rätt nära mig så jag behöver inte krångla med taxi idag. Jag vet dock inte om den har öppet idag eller hur stor den är, har inte hunnit googla än.

Igår efter att jag varit på Wat Po gick jag ner mot floden och hade tänkt försöka ta mig hem med taxibåt.  När jag väl hittat dit verkade det inte finnas taxi utan bara olika turer. Jag var lite osäker på om jag skulle åka på tur eller inte, men efter att jag träffat två jättetrevliga tyskar som ville åka var jag rätt säker.
Turen tog ungefär en timme och vi åkte in på en liten mindre kanal och fick se hur många thailändare bor. Det enda jag saknade var en guide som hade kunnat berätta lite om de olika platserna vi såg, men annars var det toppen. Tycker det är så kul att upptäcka och se nya saker, vill verkligen passa på att se så mycket som möjligt nu när jag ändå är här så många dagar.

Bildbomb Wat Po

Skriv inläggstext

Så gulligt med alla små figurer och Buddhor som var lite överallt på området. 🙏

Min gröna morgonrock och den gigantiska Buddhan i guld. Mäktigt!

Alla vackra och detaljrika byggnader!

Thailands tidigare kung som gick bort 2016. Det finns vackra bilder på honom precis överallt.

The temple of the Reclining Buddha - Wat Po

Kategori: Allmänt

Hej på er. Alltså vilken huvudvärk jag har haft sen jag kom tillbaka till hotellrummet, nästan så ont att jag har velat kräkas. Nu efter några timmar i sängen och ett antal olika värktabletter har det äntligen släppt. Tror jag hade en sväng av värmeslag så imorgon blir det keps och massor med vatten.

Hur har dagen varit då? Jo den har varit riktigt bra. Åkte ju som sagt till Wat Po och det var väldigt vacker! Det fanns så mycket fint att fota. Thailändarna är ju verkligen inte minimalistiska så alla byggnader var så vackert prydda. För att komma in på området fick jag betala 100 bath (cirka 25 kronor) och då ingick det också en vattenflaska. Allt är så galet billigt här.
Det första jag gjorde var att gå till den "sovande Buddhan", en gigantiskt guldfärgad budda som precis som namnet säger ligger ner. För att få gå in i byggnaden där den låg fick jag först ta av mig skorna och sen fick jag en neongrön morgonrock eftersom dom ansåg att jag hade för lite kläder på sig. Det är viktigt att visa respekt och vördnad inför Buddhan och kungen här.

Efter Buddhan strosade jag omkring på området, fotade och kollade på alla fina byggnader och figurer. Höjdpunkten med Wat Po var helt klart thaimassagen som finns här på området. Här ligger nämligen en medicinsk thaimassageskola som utbildar blivande massörer i gammal traditionell thaimassage.  Det finns möjlighet att få både fotmassage och thaimassage här, så självklart passade jag på att ta lite thaimassage. Det var väldigt likt men ändå olikt den massage jag fått tidigare. Nu kändes det verkligen som att min massör lyssnade på min kropp och fokuserade på mina ömma punkter. En väldigt trevlig upplevelse.

Tyvärr kan jag inte ladda upp bilderna just nu. Det verkar vara något fel på hotellets internet så det fungerar inte alls. Jag har snart slut internet på telefonen så jag måste spara till imorgon då jag tänkte fylla på mera.

Mot Wat Po

Kategori: Allmänt

Godmorgon på er! Jag har precis satt mig i en taxi påväg mot Wat Po. Det kom fram en jättesnäll kinesisk tjej och hjälpte mig hitta en bra taxi. Tänkte först att hon kanske skulle lura med mig på något, men hon verkade väldigt genuin. Härligt att det finns människor som bara vill en väl. Haha jag fick en broschyr av henne och ser nu att hon är från Jehovas Vittnen, kanske därför hon var så trevlig.

Klockan är ungefär 10 här och jag hade egentligen velat komma iväg lite tidigare för att slippa lite av trafiken och alla turister som säkert lär vara där. Men det var svårt att ta sig upp haha.

Jag ser verkligen fram emot att se något kulturellt här i Bangkok. Vi hörs sen.

BTS

Kategori: Allmänt

Hej på er. Den här dagen har jag verkligen inte gjort något speciellt. Blev lite halvt knäckt när jag äntligen kunde slappna av på hotellrummet. Efter att jag hade fräschat upp mig lite drog jag till Siam igen. Den här gången provade jag skytrain(BTS) och det var inte alls komplicerat. Det kommer bli perfekt att kunna åka med lokala transportmedel, både billigare och snabbare.

I Siam var jag på siam center, siam paragon och siam discovery. Tre olika gallerior (precis bredvid varandra) med rätt lika innehåll enligt mig. Fast då var jag inte på varje plan i alla gallerior, känner inte att jag behöver köpa något just nu. Ville bara fördriva lite tid hehe. Efter att jag strosat omkring ett tag, suttit och ätit glass och tagit tag i lite personliga saker hade det hunnit bli mörkt ute. Så då tog jag BTS tillbaka till närmsta station, köpte lite frukt och gick till hotellet.

Imorgon har jag tänkt fara till Wat Poh, en väldigt populär sevärdhet här i Bangkok. Berättar med om det imorgon för nu hade jag tänkt sova.

Hotellet som knappt gick att hitta

Kategori: Allmänt

Ah vilken pers att hitta hotellet alltså. Jag har vandrat omkring med 12 kg på ryggen i 30 graders hetta i säkert 1,5 timme.  Det var såå nära att jag gav upp och bokade ett nytt hotell. Hade avbokningsavgiften inte varit så dyr hade jag inte suttit här nu. Men när jag precis höll på att ge upp och boka första bästa boende fick jag syn på en tuk tuk med hotellets logga på. Jag bokstavligen sprang mot den och personerna som höll på att stiga in i den och ropade "can I go with you, can I go with you". Efter lite övervägande då den redan var överbelastad så fick jag det. Såå tacksam!

Om en timme får jag mitt rum. Fram tills dess ska jag sätta mig i hotell restaurang, käka något och bara andas ut haha.

Glassen som jag och Sofie käkade igår. Tycker det var så fint när dom var formade som rosor. 🌷

1 Februari

Kategori: Allmänt

Godmorgon på er, klockan är snart 11 här och jag vaknade för en liten stund sedan. Så skönt att få sova ut litegrann. Imorse vid halv 6-6 följde jag Sofie ner till entrén och vinkade av henne. Taxin som vi hade bokat åt henne kom aldrig så hon hann bli rejält stressad, men efter en stund fick vi tag på hotellpersonal som kunde hjälpa henne. Fick ett meddelande från henne för nån timme sen och hon hann till flygplatsen ändå. Skönt!

Jag ska strax börja packa ihop mina grejer och bege mig mot hotellet jag ska bo på. Är glad att jag inte ska bo på det vi sov på inatt för det är inte alls särskilt fräscht och låg ändå en bit bort. Det ska bli spännande att se om jag hittar dit, läste på TripAdvisor att det inte riktigt låg på adressen som som står på Google maps. Men jag vet att det löser sig. Vi hörs sen.